wystawa-galeria Postep

W szkole musi być miejsce dla psychologa

W szkole wiele się dzieje. Niejednokrotnie dochodzi do różnego rodzaju konfliktów pomiędzy uczniami, czy uczniami a nauczycielami, a jeśli dodamy do tego jeszcze trudny wiek, w jakim znajduje się młodzież, bo wiek dojrzewania, to mamy mieszankę wybuchową. Nie każdy potrafi się odnaleźć w takich relacjach rówieśniczych, nie każdy potrafi sobie samodzielnie poradzić z tym, co w tym czasie dzieje się w jego głowie, jakie emocje się w nim pojawiają. To oznacza, że każda szkoła powinna zadbać o to, aby w szeregach jej pracowników znajdował się również psycholog. Taki, który będzie potrafił rozmawiać zarówno z tymi najmłodszymi dziećmi, jak i z tą młodzieżą, która za chwilę będzie wchodziła w dorosłe życie.

Co więcej, taka obecność psychologa może się przydać również w trudnych dla szkoły sytuacjach, takich jak chociażby śmierć jednego z uczniów.

Powinien być dostępny

Jeżeli nasza szkoła zadbała o to, aby pracował w niej psycholog, to warto również zadbać o to, aby jego gabinet był cały czas dostępny dla uczniów i żeby każdy z nich wiedział, w którym miejscu się on znajduje. Dodatkowo warto zadbać o to, aby znajdował się on w takim miejscu, które nie będzie zbyt często uczęszczane przez innych uczniów, tak aby ci, którzy zechcą skorzystać z pomocy psychologa, mogli spokojnie do niego przyjść, bez żadnego skrępowania i obaw, że ktoś zacznie się z niego wyśmiewać. Może się okazać, że taki psycholog szkolny będzie miał do czynienia z problemami z rówieśnikami czy nauczycielami, ale może być również tak, że uczniowie będą szukali u niego pomocy, gdy będą ofiarami przemocy domowej, gdy nie będą mogli znaleźć wspólnego języka z rodzicami, gdy nie będą potrafili poradzić sobie z nadmiarem emocji, co ostatecznie może prowadzić do pojawienia się myśli samobójczych. Spektrum problemów może być tutaj bardzo szerokie, a to oznacza, że w szkole powinien pracować psycholog, który będzie doświadczony w swoim zawodzie, tak abyśmy mieli pewność, że spokojnie poradzi on sobie z każdym z tych problemów.

Tylko wówczas będzie istniała szansa, że nie poczuje się on nimi przytłoczony, a więc z dystansem będzie mógł do nich podejść i pomóc w ich rozwiązaniu.

Różne rozmowy

Jednak praca psychologa szkolnego, nie powinna polegać jedynie na czekaniu, aż uczniowie sami przyjdą do niego ze swoimi problemami. Taki psycholog powinien także sam wychodzić z różnymi propozycjami spotkań i rozmów, które mogą dotyczyć spraw rodzinnych, uzależnień, konfliktów, tego w jaki sposób radzić sobie z agresją. Możliwości jest wiele, a tego typu pogadanki, które będą organizowane w niewielkich grupach, np. w obrębie jednej klasy, mogą być dobrym wyjściem do późniejszej rozmowy na dany temat i poznania spojrzenia uczniów na to zagadnienie.

Ważne jest to, aby w szkole był psycholog, aby łatwo można się było do niego dostać i żeby wszyscy uczniowie wiedzieli, gdzie go mogą znaleźć.